1620-1691
Dutch
Aelbert Cuyp Locations
Painter and draughtsman, son of Jacob Cuyp. One of the most important landscape painters of 17th-century Netherlands, he combined a wide range of sources and influences, most notably in the application of lighting effects derived from Italianate painting to typical Dutch subjects. Such traditional themes as townscapes, winter scenes, cattle pieces and equestrian portraits were stylistically transformed and given new grandeur. Aelbert was virtually unknown outside his native town, and his influence in the 17th century was negligible. He became popular in the late 18th century, especially in England. Related Paintings of Aelbert Cuyp :. | Sunset near Dordrecht. | Portrait of a young man | River Sunset | bergigt landskap | Fishing boats by moonlight. | Related Artists:
Harvey T. DunnAmerican, 1884-1952
SALINI, Tommaso Italian painter, Roman school (b. 1575, Roma, d. 1625, Roma).Italian painter. He has long been famed as a witness in the lawsuit of 1603 brought by his friend and biographer, Giovanni Baglione, against Caravaggio. His activity as a painter of religious works, still-lifes and genre paintings has been reconstructed in the decades following 1950, although his chronology remains uncertain. He entered the Accademia di S Luca in 1605 but was afterwards expelled on account of his 'difetto', to be readmitted in 1618. He was decorated with the Order of the Golden Spur and became a member of the Congregazione di Virtuosi al Pantheon.
georg engelhardt schroderGeorg Engelhard Schröder, född den 31 maj 1684 i Stockholm, gift 1727 med Anna Brigitta Spöring, död den 17 maj 1750; konstnär, porträtt- och historiemålare.
Georg Engelhard Schröders far, Veit Engelhard, hade omkring år 1670 kommit från N??rnberg och bosatt sig i Stockholm där Georg Engelhard föddes 1684. Han blev tidigt elev hos konstnären och målaren David von Krafft (1655-1724) men lämnade honom 1703 för utlandsstudier.
Under 21 år for Georg Engelhard runt i Europa. Han vistades först en tid i Nordtyskland, innan färden gick vidare till Italien. I Venezia förblev han under fem år och kopierade gamla mästare, sysslade med vedutamåleri och hade kontakt med pastellmålarinnan Rosalba Carriera (1675-1757). I Roma tog han intryck av barockmålarna Carlo Dolci (1616-1686), Carlo Maratta (1625-1713), Francesko Trevisani (1656-1746) m.fl. och tillägnade sig det raska men ytliga framställningssätt, som tillhörde den tidens italienska konst. I Paris samlade han impulser hos den franske målaren Noel Nicolas Coypel (1690-1734). Reminiscenser av den italienska och franska konsten kan man påträffa flerstädes i hans kompositioner. I London stannade han i sju år och tog starka intryck av Godfrey Knellers (1646-1723) och Dahls porträttkonst.
När Daniel von Krafft avled 1724 kallades Georg Engelhard Schröder hem till Sverige och efterträdde i december sin gamle läromästare som kunglig hovkonterfejare. Som sådan uppbar han lön. Konung Fredrik I satte stort värde på sin konterfejare, och lät honom måla otaliga porträtt av sig och sin drottning Ulrika Eleonora. År 1745 utnämndes han till hovintendent. Georg Engelhard anlitades mycket och samlade ihop en betydande förmögenhet. På 1740-talet nåddes Sverige av den nya franska smaken, i främsta rummet via konstnären Gustaf Lundberg (1695-1786), varvid Georg Engelhard kom att skjutas åt sidan. Han representerade i Sveriges 1700-talsmåleri sista skedet i det italienska inflytandet.
Långt ifrån den förnämste, var dock Georg Engelhard en av sin tids mest uppburne målare. Han arbetade inom ett vitt fält: utförde kyrktavlor, allegorier, historiska motiv och porträtt. Hans arbeten har ej sällan någonting vacklande och obestämt, vilket i förening med mycken ojämnhet i utförandet gör många av dem mindre tilltalande för konstkännaren. Han har dock efterlämnat verk, som vittnar om, att han, när han allvarligt uppbjöd sin förmåga, var mäktig till både varm och djup uppfattning samt hade stor skicklighet i färgbehandling och i framställningens enskildheter.